González: “Mirar cap a un altre costat en educació és afavorir que uns alcoians tinguen més oportunitats que altres”.

El passat Divendres 05 de Juny en el plenari municipal la plataforma municipalista Guanyar Alcoi va demanar que s’implementara un suport educatiu extraordinari per tal d’evitar la desigualtat educativa i social. El govern de Toni Francés es va negar. Com assenyala Pablo González, regidor de la plataforma: «és una pràctica habitual del govern del PSOE, creure que si no presten atenció la desigualtat no existix. Però no, al contrari, la diferència entre xiquets i joves per les possibilitats de les seues famílies de donar suport s’engrandix. L’omissió del deure d’un govern local que es preocupe pel present i el futur de les persones fa, no només que els alcoians ara estiguen més desprotegits, sinó que fan perviure una societat profundament desigual».

En la justificació dels motius per a la seua proposta la plataforma incidia en que el tancament de les escoles durant mesos arran de la Covid-19 ha de ser, com apunten tots els experts i expertes, un element d’agreujament de la desigualtat educativa que ja existia. A més a més a Alcoi, com a la resta de poblacions valencianes, l’abandonament prematur dels estudis és un fet que ens hauria de preocupar profundament com a consistori. L’any 2017 era d’un 20,3%, per sobre de la mitjana estatal tot i els esforços fets pel Govern del Botànic i que han resultat fonamentals per disminuir esta xifra, encara és molt important. I no només això, hem de pensar, que l’estat espanyol estem al capdavant d’abandonament prematur dels estudis en el marc de la Unió Europea i que el nombre de joves que ni estudien ni treballen supera la mitjana de l’OCDE àmpliament (12,4%). Una realitat que afecta, especialment, als xics de classe treballadora.

En este sentit, i seguint les propostes que s’estan fent a altres localitats de l’estat espanyol realment preocupades per la seua ciutadania, Guanyar Alcoi va demanar:

1. Crear un recurs continu de suport educatiu per a la comunitat educativa que puga diagnosticar i implementar mesures per a assegurar l’equitat educativa.

2. Dotar d’este recurs continu de suport educatiu dels recursos personals necessaris. Sabem que, si escau, hi ha maneres al si de l’Ajuntament per a fer-ho sense que supose la creació d’una nova plaça, tal com hem vist recentment amb l’Observatori Municipal de l’Habitatge.

3. Facilitar l’obertura de totes les escoles amb finançament públic més enllà de l’horari lectiu per donar cabuda a activitats de suport educatiu del barri on es troben ubicades.

4. La creació d’una plataforma per a compartir recursos, materials i informació per a tota la comunitat educativa (famílies, docents i altres agents educadors).

Malauradament, segons González: «el regidor Alberto Belda va dir que no, al·legant que no feia falta. A nosaltres ens fa molta pena que tinguem un regidor que no seguix els principals debats educatius, no ens mereixem això els alcoians. Ens mereixem un regidor que es reunisca amb la comunitat educativa per preguntar i escoltar, que estiga preocupat pels joves que han pagat els lloguers dels pisos d’estudiants sense utilitzar-los, que conega si hi ha joves que no poden fer front a les despeses de les proves de la PAU o que perquè les famílies estiguen tranquil·les davant el nou curs els puga informar, encara que no tinga competències. La seua competència, com la de la resta del govern, és cuidar als alcoians, i els alcoians els ho haurien de reclamar».