
L’Orquestra i Cor de RTVE inaugurarà l’11a edició de SENT-ME COCENTAINA
26 mayo, 2025
Activitat de promoció: Basuraleza. Libera 1 m2
26 mayo, 2025Arranca la XXXIV edició de la Fira d’Arts Escèniques de la CV – Mostra de Teatre d’Alcoi amb 160 professionals treballant en els vora 30 espectacles i activitats programadesl’Ajuntament d’Alcoi ha presentat les novetats de l’única fira d’arts escèniques a la Comunitat Valenciana, una cita que compta amb el suport de l’Institut Valencià de Cultura, la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana, l’INAEM (Ministeri de Cultura) i la Fundació SGAE. Els professionals acreditats gaudiran d’activitats específiques per a dinamitzar el sector, des d’una ronda de negocis a presentacions de llibres i iniciatives per a establir sinèrgies entre els territoris. A més, podran veure 21 propostes escèniques, 4 d’elles estrenes absolutes i 3 autonòmiques. Enguany, funcionen com escenaris la Plaça de Dins, el Pub L’Escenari, el CADA i el Centre Cultural, junt amb el Teatre Salesians, el Teatre Principal i el Teatre Calderón. Les arts escèniques arriben a tots els racons de la ciutat amb peces de teatre, circ, dansa i humor de les que també podrà gaudir el públic general. D’esquerra a dreta, Joanfran Rozalén i Pepa Miralles, de La Dependent; el dramaturg Rodolf Sirera; Josep Policarpo, Director de La Mostra de Teatre d’Alcoi; Elisa Guillem, regidora de Cultura; i Álvaro Oltra, Fundació SGAE CLICA ACÍ PER DESCARREGAR NP (VAL I CAST) + FOTOS EN ALTA RESOLUCIÓ Alcoi, 26 de maig de 2025 Només hi ha dinou fires d’arts escèniques a tot Espanya, reunides per la coordinadora COFAE. I una a la Comunitat Valenciana. És la Mostra de Teatre d’Alcoi, que hui ha inaugurat la XXXIV edició. Del 26 al 29 de maig, la ciutat es convertirà en un escenari a gran escala, amb prop de 160 treballadors del sector unint esforços per dur a terme les vora 30 activitats programades, entre espectacles i encontres professionals. “Un exemple del paper dinamitzador per al sector d’aquest esdeveniment”, ha assenyalat Elisa Guillem, regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Alcoi. “Tenim un compromís amb la nostra escena. Donem un espai de trobada a creadors, productors, programadors i distribuïdors de tota la Comunitat i de la resta de l’Estat. En aquesta nova edició hem incrementat un 16% els professionals inscrits respecte a l’any passat gràcies a un programa d’activitats específiques atractiu, que estimula el mercat escènic i l’intercanvi d’experiències”, ha argumentat Guillem, destacant que la MTA suposa el colofó a una suma d’iniciatives que conreen la característica tradició escènica d’Alcoi. En són un exemple Animalcoi, la Mostra de Teatre Escolar i la de Teatre Amateur, l’Escola Municipal de Teatre o el Premi Ciutat d’Alcoi de Teatre, una de les convocatòries més antigues del nostre àmbit lingüístic. Guillem ha estat acompanyada en la inauguració per Álvaro Oltra, Director Territorial Comunitat Valenciana i Múrcia de la Fundació SGAE, qui ha destacat la necessitat de donar suport institucional als esdeveniments que acosten la cultura a la ciutadania i generen possibilitats laborals per a un sector que aporta el 3,3% del PIB espanyol, segons les dades oficials. Josep Policarpo, director de la Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana – Mostra de Teatre d’Alcoi ha centrat la seua intervenció en les novetats d’una cita que evoluciona des que va incorporar-se a partir de dos objectius fonamentals: l’atenció als professionals del sector i l’interès per diversificar els públics de la fira. També ha fet referència al paper que juguen els teatres en la societat actual i ha destacat que “són una mena de refugis que ens aïllen del soroll extern i ens conviden a viure en primera persona experiències irrepetibles. I eixe és el principal valor de les arts vives!”. Rodolf Sirera ha participat a la presentació ja que inaugura la programació d’enguany l’estrena absoluta en format de lectura dramatitzada de la seua obra Clandestins (una història de desamor), a càrrec de La Dependent. Suposa l’inici d’una dinàmica amb la què volen portar a l’escenari les obres guanyadores del Premi Ciutat d’Alcoi de Teatre. La de Sirera ho va ser en 2023 i l’autor ha recordat que ja havia rebut aquest guardó en 1971 i 1977. La seua relació amb la MTA es remunta als seus inicis i li agraeix l’oportunitat de contactar amb el públic més enllà de la representació del seu text, gràcies a dinàmiques de participació ciutadana com són els clubs de lectura previs organitzats amb diferents col·lectius i el col·loqui posterior a la funció. Altres novetats dins de la programació per al 2025 són la incorporació de musicals o espectacles on la música té una especial rellevància i l’increment de la presència de la comèdia. A més, s’aprofundeix en les activitats de mediació que acosten amb criteris innovadors i participatius les arts escèniques a l’alumnat d’infantil, primària i escoles d’adults. 347 CANDIDATURES PER A UNA PROGRAMACIÓ QUE MOSTRA LES TENDÈNCIES ESCÈNIQUES CONTEMPORÀNIES La Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana – Mostra de Teatre d’Alcoi serveix per a prendre-li el pols a la creativitat escènica. Enguany s’han rebut candidatures de 347 companyies de tot l’Estat, entre les que s’han triat 21 espectacles vinguts d’Andalusia, Balears, Madrid i, sobre tot, Comunitat Valenciana, que copa vora el 75% d’una programació que inclou 4 estrenes absolutes i 3 autonòmiques. Molts creadors estan fixant la seua mirada en l’interior de l’ésser humà amb llenguatges tan diversos com la comèdia, la dansa, el thriller o el drama. Per això la psicologia, la desorientació vital i les relacions interpresonals són temes destacats en espectacles ben diferents dins de la MTA. És el cas d’El bosque de Coco, que porta al públic infantil al cervell d’una xiqueta mentre viu la separació dels seus pares. O Els dies bons, un drama que retrata l’impacte familiar de les addiccions. Però també de la comèdia Tributo, protagonitzada per uns músics amb els 40 complits i quasi famosos que s’enfronten la seua realitat. O en el musical Mi avión de papel, on el públic és partícip d’un curset per recuperar l’autoestima. Una altra línia destacada de la programació és la dramatúrgia contemporània. És a dir, la recreació de problemàtiques i personatges actuals, amb recursos escènics innovadors i formes de narrar apegades a la realitat. Un exemple és Andrea Jara amb Casting Lear, un espectacle d’autoficció amb l’essència de la tragèdia shakespeariana, que parla sobre la seua vocació escènica i per al que en cada funció es cita un coprotagonista nou, una sorpresa per al públic i per al mateix actor, que arriba al teatre sense saber com és la representació on va a participar. Ací s’inclou 4 días, 4 noches, sobre l’especial dol que viuen tres germanes quan es decideixen a complir (més o menys) la darrera voluntat del seu difunt pare. O La seqüència, que planteja al públic la mercantilització dels cossos, de la tampoc no s’escapa el món de l’art. Dins d’aquesta XXXIV edició, algunes propostes recreen èpoques passades, però sempre amb mirada contemporània, com fa la comèdia de capa i espasa El agua de Valencia o la nova versió de Las amistades peligrosas I cal esmentar la presència d’altres disciplines, com el circ de La Troupe Malabó amb l’estrena absoluta d’Eirenê davall la carpa del cel, el teatre físic de Caos; o la dansa contemporània, amb quatre propostes que podran gaudir-se a la Plaça de Dins, incloent l’estrena absoluta de Soy. L’organització de la Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana reconeix que cada volta és més difícil triar entre les propostes rebudes perquè el nivell artístic de les candidatures no para de pujar. La selecció feta per la Mostra de Teatre d’Alcoi serveix perquè molts programadors i distribuïdors fitxen ací els espectacles que després arribaran als teatres i festivals de tot el territori. Però la programació també es dissenya pensant oferir el millor al públic d’Alcoi, que té una resposta espectacular, inclús en les funcions de nit i entre setmana. Ho certifiquen els 4.228 espectadors de la passada edició. Tots els detalls de la programació es poden consultar a mostrateatre.com. Les taquilles físiques i la virtual ticketalcoi.com estan actives per a les funcions al Teatre Calderón i Teatre Principal. Al correu mostrateatrealcoi@gmail.com es poden demanar invitacions per a les del Teatre Salesians i Centre Cultural, fins a completar aforament. Mentre que les del CADA, el Pub L’Escenari i la Plaça de Dins són d’accés lliure.
L’Ajuntament d’Alcoi ha presentat les novetats de l’única fira d’arts escèniques a la Comunitat Valenciana, una cita que compta amb el suport de l’Institut Valencià de Cultura, la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana, l’INAEM (Ministeri de Cultura) i la Fundació SGAE.
Els professionals acreditats gaudiran d’activitats específiques per a dinamitzar el sector, des d’una ronda de negocis a presentacions de llibres i iniciatives per a establir sinèrgies entre els territoris. A més, podran veure 21 propostes escèniques, 4 d’elles estrenes absolutes i 3 autonòmiques.
Enguany, funcionen com escenaris la Plaça de Dins, el Pub L’Escenari, el CADA i el Centre Cultural, junt amb el Teatre Salesians, el Teatre Principal i el Teatre Calderón. Les arts escèniques arriben a tots els racons de la ciutat amb peces de teatre, circ, dansa i humor de les que també podrà gaudir el públic general.
Alcoi, 26 de maig de 2025
Només hi ha dinou fires d’arts escèniques a tot Espanya, reunides per la coordinadora COFAE. I una a la Comunitat Valenciana. És la Mostra de Teatre d’Alcoi, que hui ha inaugurat la XXXIV edició. Del 26 al 29 de maig, la ciutat es convertirà en un escenari a gran escala, amb prop de 160 treballadors del sector unint esforços per dur a terme les vora 30 activitats programades, entre espectacles i encontres professionals. “Un exemple del paper dinamitzador per al sector d’aquest esdeveniment”, ha assenyalat Elisa Guillem, regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Alcoi.
“Tenim un compromís amb la nostra escena. Donem un espai de trobada a creadors, productors, programadors i distribuïdors de tota la Comunitat i de la resta de l’Estat. En aquesta nova edició hem incrementat un 16% els professionals inscrits respecte a l’any passat gràcies a un programa d’activitats específiques atractiu, que estimula el mercat escènic i l’intercanvi d’experiències”, ha argumentat Guillem, destacant que la MTA suposa el colofó a una suma d’iniciatives que conreen la característica tradició escènica d’Alcoi. En són un exemple Animalcoi, la Mostra de Teatre Escolar i la de Teatre Amateur, l’Escola Municipal de Teatre o el Premi Ciutat d’Alcoi de Teatre, una de les convocatòries més antigues del nostre àmbit lingüístic.
Guillem ha estat acompanyada en la inauguració per Álvaro Oltra, Director Territorial Comunitat Valenciana i Múrcia de la Fundació SGAE, qui ha destacat la necessitat de donar suport institucional als esdeveniments que acosten la cultura a la ciutadania i generen possibilitats laborals per a un sector que aporta el 3,3% del PIB espanyol, segons les dades oficials.
Josep Policarpo, director de la Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana – Mostra de Teatre d’Alcoi ha centrat la seua intervenció en les novetats d’una cita que evoluciona des que va incorporar-se a partir de dos objectius fonamentals: l’atenció als professionals del sector i l’interès per diversificar els públics de la fira. També ha fet referència al paper que juguen els teatres en la societat actual i ha destacat que “són una mena de refugis que ens aïllen del soroll extern i ens conviden a viure en primera persona experiències irrepetibles. I eixe és el principal valor de les arts vives!”.
Rodolf Sirera ha participat a la presentació ja que inaugura la programació d’enguany l’estrena absoluta en format de lectura dramatitzada de la seua obra Clandestins (una història de desamor), a càrrec de La Dependent. Suposa l’inici d’una dinàmica amb la què volen portar a l’escenari les obres guanyadores del Premi Ciutat d’Alcoi de Teatre. La de Sirera ho va ser en 2023 i l’autor ha recordat que ja havia rebut aquest guardó en 1971 i 1977. La seua relació amb la MTA es remunta als seus inicis i li agraeix l’oportunitat de contactar amb el públic més enllà de la representació del seu text, gràcies a dinàmiques de participació ciutadana com són els clubs de lectura previs organitzats amb diferents col·lectius i el col·loqui posterior a la funció.
Altres novetats dins de la programació per al 2025 són la incorporació de musicals o espectacles on la música té una especial rellevància i l’increment de la presència de la comèdia. A més, s’aprofundeix en les activitats de mediació que acosten amb criteris innovadors i participatius les arts escèniques a l’alumnat d’infantil, primària i escoles d’adults.
«top»>
347 CANDIDATURES PER A UNA PROGRAMACIÓ QUE MOSTRA LES TENDÈNCIES ESCÈNIQUES CONTEMPORÀNIES
La Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana – Mostra de Teatre d’Alcoi serveix per a prendre-li el pols a la creativitat escènica. Enguany s’han rebut candidatures de 347 companyies de tot l’Estat, entre les que s’han triat 21 espectacles vinguts d’Andalusia, Balears, Madrid i, sobre tot, Comunitat Valenciana, que copa vora el 75% d’una programació que inclou 4 estrenes absolutes i 3 autonòmiques.
Molts creadors estan fixant la seua mirada en l’interior de l’ésser humà amb llenguatges tan diversos com la comèdia, la dansa, el thriller o el drama. Per això la psicologia, la desorientació vital i les relacions interpresonals són temes destacats en espectacles ben diferents dins de la MTA. És el cas d’El bosque de Coco, que porta al públic infantil al cervell d’una xiqueta mentre viu la separació dels seus pares. O Els dies bons, un drama que retrata l’impacte familiar de les addiccions. Però també de la comèdia Tributo, protagonitzada per uns músics amb els 40 complits i quasi famosos que s’enfronten la seua realitat. O en el musical Mi avión de papel, on el públic és partícip d’un curset per recuperar l’autoestima.
Una altra línia destacada de la programació és la dramatúrgia contemporània. És a dir, la recreació de problemàtiques i personatges actuals, amb recursos escènics innovadors i formes de narrar apegades a la realitat. Un exemple és Andrea Jara amb Casting Lear, un espectacle d’autoficció amb l’essència de la tragèdia shakespeariana, que parla sobre la seua vocació escènica i per al que en cada funció es cita un coprotagonista nou, una sorpresa per al públic i per al mateix actor, que arriba al teatre sense saber com és la representació on va a participar. Ací s’inclou 4 días, 4 noches, sobre l’especial dol que viuen tres germanes quan es decideixen a complir (més o menys) la darrera voluntat del seu difunt pare. O La seqüència, que planteja al públic la mercantilització dels cossos, de la tampoc no s’escapa el món de l’art.