Es tracta d’una inversió històrica, la major des de la construcció de la línia fèrria, i contempla una sèrie d’actuacions que permetran eliminar les restriccions de velocitat d’alguns trams i millorar tant la duració del trajecte com les seues freqüències. Es preveu que les obres puguen licitar-se a partir del pròxim any i estiguen executades en 64 setmanes des del seu inici.

L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) està projectant una inversió de 150 milions d’euros en el projecte de millora i modernització integral de la línia fèrria entre Alcoi i Xàtiva, unes obres que suposaran una millora significativa tant del temps de trajecte com de les freqüències.

Així ho van traslladar representants de l’organisme als alcaldes de tots dos municipis, Toni Francés i Roger Cerdà, en una recent reunió celebrada a Madrid. Per part d’Adif van ser presents la directora general de Planificació, Estratègia i Projectes, Montserrat Rallo; i el director de Projectes de Xarxa Convencional, Miguel Leor. A la trobada van acudir també el responsable de Relacions Institucionals de Renfe en la Comunitat Valenciana, Juan Carlos Fulgencio, i el vicealcalde d’Alcoi, Jordi Martínez.

Adif va recordar que actualment s’estan duent a terme obres de millora de les instal·lacions de seguretat en diferents punts de la línia Xàtiva-Alcoi i va anunciar que ja s’han començat a redactar els projectes de millora i modernització integral dels trams Alcoi-Ontinyent i Ontinyent-Xàtiva, que conformen els 67 quilòmetres d’aquesta línia fèrria.

L’execució d’aquest projecte suposarà una inversió de 150 milions d’euros per part d’Adif (el tram Alcoi-Ontinyent està valorat en uns 85 milions d’euros i el tram Ontinyent-Xàtiva en altres 65 milions d’euros) i contempla la modernització de la via, així com altres actuacions en els túnels i en els passos a nivell. D’aquesta manera, s’eliminaran les restriccions de velocitat d’alguns trams, millorant així tant els temps de viatge com les freqüències.

Durant la reunió, Adif va traslladar la seua previsió d’aprovar els projectes en el primer semestre de 2023. Encara que en principi, la previsió era licitar cadascun dels trams per separat, finalment s’ha decidit fer-ho conjuntament perquè s’executen de manera simultània i amb una major agilitat. Una vegada adjudicades, el termini d’execució de les obres serà de 64 setmanes.

Per part seua, Renfe va assenyalar que les millores previstes per Adif permetran millorar els temps de viatge dels trens actuals, la qual cosa redundarà en un millor servei als usuaris. També va avançar que està previst anar completant la reposició de l’oferta en aquesta línia, ampliant el nombre de trens que actualment estan circulant.

Els alcaldes d’Alcoi i Xàtiva s’han mostrat molt satisfets amb el resultat d’aquesta trobada ja que, segons subratlla Toni Francés, «després de dècades, suposa un compromís històric per part del Govern d’Espanya i d’Adif, una decisió estratègica que comportarà la major inversió en aquesta línia des de la seua construcció, fa més d’un segle».

Francés afegeix que «la millora del tren Alcoi-Xàtiva és una oportunitat i una aposta per la vertebració del territori i per la millora de les comunicacions a les nostres comarques, tenint a més en compte que Xàtiva es convertirà en un nus fonamental de connexió ferroviària amb Madrid, Barcelona i el sud d’Espanya, a través del Corredor Mediterrani i de l’Alta Velocitat».

Per part seua, l’alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà, manifesta que «l’anunci d’aquestes millores per a reduir el temps de viatge respon a una demanda històrica de la ciutadania de les nostres comarques centrals». Cerdà ha comentat que «amb les millores anunciades i amb la posada en marxa de la línia d’AVE del Corredor Mediterrani, Xàtiva recupera un important protagonisme com a nus ferroviari de les Comarques Centrals», conclou.